Robogó kisokos

 
Tél : Lenni vagy nem lenni ? Menni vagy nem menni robogóval…..
Robogós ember ilyenkor két dolgot tehet: elteszi tavaszig a sárkányt, vagy felkészíti a mocit és magát is a télre.
 
Ha NEM….

  • a robogót tisztán praktikus és ildomos elrakni télre, tehát vödör, slag, sampon, kefe, tisztítószer! De ha a mocit lemostuk, mielőtt elraknánk érdemes vele egy két kört menni, hogy meg- és kiszáradjon, így nem lesz kellemetlen meglepetés a következő indítás.
  • a műanyag részeket érdemes leápolni / műszerfalápoló, szilikon /
  • ha nem fűtött helyen marad egész télre a robogó akkor érdemes az akksit kiszedni belőle és a jó meleg szobában tárolni! Így tavasszal nem lesz vele gond.
  • Ha párás helyen áll a motor, a kipufogó végét érdemes bedugni, lezárni, a kártékony pára ellen.
 
 
 
Ha IGEN….. ( mert ugye kemény a magyar robogós )

  • Az első és a legfontosabb a biztonság! Tehát a világítás megbízható és megfelelő erősségű legyen . Látni és látszani !!! Viseljünk fényvisszaverő dzsekit, az élénk színű, mintás sisak is jobban látszik.
  • A motor megfelelő hőmérsékleten üzemeléséhez a vizeseknél nyugodtan leragaszthatjuk a hűtő egy részét. A levegőseknél ugyanúgy a ventilátor burkolat szívónyílásának a felét letakarhatjuk.
Ha nem éri el az üzemi hőfokot a motor, az sokkal károsabb mintha egy kicsit túlmelegszik !
  • Az üzemanyag kondiban tartásához használjunk adalékot.
Pl. : CFT-2001-XPA : oszlatja az üzemanyagban lévő vizet, oldja a szennyeződéseket, tökéletesíti az égést, csökkenti az üzemanyag zavarosodási pontját. (Ami általában -8 -10 Celsius csak ! Mert hiába -25 Celsius a hidegszűrési pont, már előtte vannak szilárd darabok az üzemanyagban ! ) Ja és csak 570 forint egy flaska, 50 liter üzemanyaghoz , ez sem mellékes.
  • mély és jó mintázatú gumira van szükség. Ha nem találunk megfelelő mintázatút, vagy nem akarunk új gumit venni, megoldás lehet egy ügyes kezű, megfelelő szerszámmal rendelkező ember, aki megvágja a gumit. 1000-2000 Ft-ból meg is teszik ezt.
  • Az automata szívatós gép a hidegben könnyebben elindul, ha előtte kicsit „megúsztatjuk” üzemanyaggal : sztenderről levéve oldalra döntjük a motort, amennyire csak tudjuk. Ettől megtelik benzinnel az úszóház, dúsabb keverékkel könnyebben indul.

Ezek a tanácsok mindaddig hasznosak, amíg nem esik nagyobb hó. Tapasztalatom szerint már a 10 cm hó is nagyobbnak minősül robogóval. Jégborda, nagy hó esetén a tudomány mai állása szerint a robogózást pihentetni kell, ha csak nem váltunk szöges gumira. :) 


Robogó tuning - Mit is tuningolunk ?

Robogó vásárlás, tuningolás elött nem árt tisztában lenni azzal,
hogy mit is rejt a robi belseje.
Tehát: ki gyártotta, mennyire bevált konstrukció,
van-e hozzá tuning alkatrész, jól tuningolható-e? Tuningolható egyáltalán?
Az alkatrész válogatást, vásárlást is megkönnyíti,
ha tisztában vagyunk vele, mit is keresünk, hol kell keresni, mivel váltható ki.

2. rész : Piaggio motor
A másik nagy ismert és elismert gyártó a Piaggio-Gilera gyár.
Ilyen motort találunk az összes Piaggio, Gilera, Vespa modellben,
a 2003 07. hó utáni gyártású Aprilia SR és SR Pure Jet robogókban és a Derbi gyár is csatlakozott a konszernhez, 2004 óta ezek is eredeti Piaggio blokkal készülnek.
Piaggio robogó karburátor
Négy fejlesztési lépcsőt különböztetünk meg ezeknél a motoroknál:


I. széria 91-94-ig készült, hosszú és rövid blokkal is, 17*13,5-ös méretű röpsúlyokkal.

II. széria: az átdolgozott variáció, elöszőr ekrült a TPH/NRG modellekbe, 16*13 as görgőkkel,
újfajta kuplungharanggal és kuplunggal.

III széria: Stalker és Runner modellek megjelenésével
újabb változtatások a motorban és a varióban is.(19*15,5 röpsúly)
A hátsó variátor tárcsát megnövelték, a kuplung és a kuplungharang maradt.
kisebb változtatások voltak még a variátor oldaldeknin és a variótárcsán.

IV. széria: a legmodernebb variációt Hyper2 néven is ismerhetjük, 2000 óta készül, jelentős fejlődésekkel
az előzőekhez képest:
szériatartozék lett a katalizátor és a hozzátartozó frisslevegőszelep, ami a jobb katalizálást segíti.
Minden motor gyárilag(!!!) 17,5 karburátorral készül.
Kisebb változtatások a hajtásnál is voltak.

V. széria: 2003 óta gyártják a Hyper2 motoroknak az injektoros variációját is. A befecskendezős motor neve: Pure Jet,
alacsony fogyasztás mellett nagyon jó teljesítményt nyújt.( a tuningja még csak most van kiforróban)
Piaggio  típusok:

A1 Léghűtéses, hosszú blokk, 1. széria, 91-94 (Free)
A2 Léghűtéses, rövid blokk, 1. széria, 91-94 (Zip, Sfera)
A3 Vízhűtéses, rövid blokk, 1. széria, 91-94 (Quartz)

B1 Léghűtéses, hosszú blokk, 2. széria, '95-től (TPH, TPH-X, Storm)
B2 Léghűtéses, rövid blokk, 2. széria, '95-től (Sfera RST, Zip Fast Rider)
B3 Vízhűtéses, rövid blokk, 2. széria, '95-től (Zip SP)
B4 Vízhűtéses, hosszú blokk, 2. széria, '95-től '98-ig (NRG,NTT)

C1 Léghűtéses, hosszú blokk, 3. széria, '98-tól (Stalker, NRG Extreme AC)
C4 Vízhűtéses, hosszú blokk, 3. széria, '98-től ('98-ig (NRGmc2 DD,NRG Extreme LC, Runner)

D1 Léghűtéses, hosszú blokk, 4. széria, '00-től (NRG mc3 AC)
D2 Léghűtéses, rövid blokk, 4. széria, '00-től (Vespa ET2, ZipII Cat)
D3 Vízhűtéses, rövid blokk, 4. széria, '00-től (Zip SP 2000)
D4 Vízhűtéses, hosszú blokk, 4. széria, '00-től (NRGmc3 LC, DNA)

E1 Vizhűtéses, hosszú blokk, 5. széria, '03-tól Pure Jet/injektoros motor (Runner) 
 
 
 
Morini robogó motor 
Robogó vásárlás, tuningolás elött nem árt tisztában lenni azzal, hogy mit is rejt a robi belseje.
Tehát: ki gyártotta, mennyire bevált konstrukció, van-e hozzá tuning alkatrész, jól tuningolható-e?

Tuningolható egyáltalán?

Az alkatrész válogatást, vásárlást is megkönnyíti, ha tisztában vagyunk vele, mit is keresünk, hol kell keresni, mivel váltható ki.
Morini motor


Italjet Formula, Atala Hacker, Derbi Vamos, Malaguti Crosser, Suzuki Adress

A felépítésükből következően a Morini motorok, nem tartoznak az erős és jól tuningolható motorokhoz.
(Sok idő, pénz és munka befektetésével azért ezekből is lehet teljesítmény kikényszeríteni)
A legnagyobb probléma a főtengely, mert nem tölti ki a sonka teljesen a házat, ezért csekély az elősűrités a forgattyúsházban.
Másik nehézség a mélyen ülő membránház.

Típusok:
A Léghűtéses, hosszú blokk (Hacker AC, Crosser, Formula AC)
B Léghűtéses, rövid blokk (Vamos)
C Vízhűtéses, hosszú blokk (Formula LC)

Suzuki-Aprilia

Nem teljesen különálló típus, a Morini blokk az alapja,más gyártóktól is átvettek elemeket.(Piaggio, Minarelli)
SR 2000 LC, Habana, SR Di-Tech, Katana

Az egyes gyártók is különböző megoldásokat használnak,
például a  Suzuki Katana és az Aprilia SR 2000 LC közt is számos különbség van.
Az Aprilia 2003.07 hó óta már nem ilyen blokkot épít be.(hanem Piaggio-t)

Tuningolás szempontjából nem előnyős ilyen tipust választani, mert kevesebb alkatrész kapható hozzájuk és sokkal nehezebb a teljesítmény növelés.

(a konstrukció miatt.)

Akinek megfelel egy gyári, normál teljesítményű motor, nyugodtan választhatja. 
 
 
Robogó tuning - Mit is tuningolunk ?

Robogó vásárlás, tuningolás elött nem árt tisztában lenni azzal,
hogy mit is rejt a robi belseje.
Tehát: ki gyártotta, mennyire bevált konstrukció,
van-e hozzá tuning alkatrész, jól tuningolható-e? Tuningolható egyáltalán?
Az alkatrész válogatást, vásárlást is megkönnyíti,
ha tisztában vagyunk vele, mit is keresünk, hol kell keresni, mivel váltható ki.

Minarelli robogó motor

Az egyik legrégebben és legtöbbet használt, jól bevált konstrukció.
Ha jó minőségben legyártott Minarelli motoros robogót vásárolunk, biztosak lehetünk benne,
hogy megbízható társunk lesz.

  • Yamaha
  • MBK
  • Malaguti(kivéve Crosser)
  • Italjet(Dragster)
  • Beta
  • KTM
  • Aprilia(kivéve a Habana és a 2000 utáni gyártású SR-ek)
  • Benelli (2003-ig)
    gyár modelljeiben található ilyen blokk.

Meg kell még említeni a távkolet gyöngyszemeit is, sokan használják a Minarelli blokk utánzatát, sajnos nem mindig megfelelő minőségben kerül gyártásra, de szerencsére akadnak jó példák is.


LC - Liquid Cooled=folyadékhűtés
AC - Air Cooled=léghűtés
Rövid blokk: a motorblokk rövidebb, általában 8-10 -es kerékmérettel
Hosszú blokk: a hosszabb felépítésű motorblokk, 12-13 vagy nagyobb(Scarabeo) méretű kerékkel


A Minarelli motor 5 féle variációja:

  • CW típus: Léghűtéses, állóhengeres, hosszú blokk
(Amico, Booster, BW'S)

  • CY típus: Léghűtéses, fekvőhengeres, rövid blokk
(Sonic AC, F10, 3KJ Jog)

  • CA típus: Vízhűtéses, fekvőhengeres, rövid blokk
(Sonic LC)

  • MY típus: Léghűtéses, fekvőhengeres, hosszú blokk
(Neos, Ovetto, Rally, F12 AC, SR www)

  • MA típus: Vízhűtéses, fekvőhengeres, hosszú blokk
(Aerox, Nitro, SR Stealt, F15, F12 LC)
Minarelli robogó motor robbantott ábra
Az állóhengeres modellnél a gyertya függőleges helyzetben van,
a szívócsonk a henger alsó részéhez van rögzitve.

A fekvőhengeres variációnál a hengert megdöntötték a térnyerés érdekében, a gyertya a menetirány felé mutat.
A szívócsonk a forgattyúsházon helyezkedik el.
Image
Minarelli robogó motor robbantott ábra

Különbségek:

  • Főtengely: a Fekvőhengeres (CY, CA, MY, MA) modellekbe egyforma főtengely való,
    az állóhengeresbe(CW) egy más méretű.

  • Variomatik : '98-ban volt váltás, legegyszerűbben arról ismerhető fel, hogy a régebbi modellnél a
    kuplung átmérője 105mm és kétpofás, az újabbnál pedig 107mm az átmérő és 3 pofás.

  • Ékszíj, végáttétel: a rövid blokkba (CY, CA) másfajta alkatrészek valók,
    mint a hosszúakba (CW, MA, MY), oda kell figyelni. 
     
     
     
    Robogó tuning membrán
    Hasonló szerepet tölt be, mint a 4 ütemű motornál a szívószelepek:

    A szívónyílás nyitása-zárása révén szabályozza a kétütemű motor forgattyúsházába jutó benzin-levegő keverék mennyiségét.

    A rugalmas lapkák a dugattyú mozgása révén keletkező depresszió, azaz szívóhatás következtében felemelkednek, a keletkező nyíláson bejut a keverék a forgattyúsházba, majd a hengerbe.

    A szívás befejeződése után kialakuló ellennyomás a lemezt visszanyomja eredeti pozíciójába.
    (zárás)

    A membrán mozgása a motor fordulatának megfelelő, így meglehetősen gyors.
    Anyaga különleges acél, vagy karbon lehet.

    Feladatából adódóan a tuningolásnál sem feledkezhetünk meg róla.
    Robogó tuning membrán
    A robogóknál kétféle akku használatos:
  • savas  (hagyományos)
  • zselés (gondozásmentes, ez is savval van feltöltve, de zárt rendszerű, nem kell után tölteni, megkocsonyásodik a folyadék benne)

A savas akkumlátornál időnként ellenőrizni kell a folyadékszintet és utántölteni ioncserélt vizzel, mert  a párolgás miatt csökken a folyadékszint.

Hosszabb leállásra, téli üzemszünetre ki kell szerelni az akkumlátort, feltölteni és szobahőmérsékleten tárolni. Több hónapos állás esetén többször is fel kell tölteni az akksit, hogy ne károsodjon.


Töltéskor ügyelni kell arra, hogy kézmelegnél soha ne melegedjen jobban meg a telep. Célszerű szabályozható töltőt használni. 
Robogó aksi
 
Viszkozitás <lat>: belső súrlódás, az áramló testek (közegek) belsejében, az elmozdulással szemben fellépő nyíróerő. Newton törvénye alapján definiálható (newtoni folyadék). Az áramló folyadék sebesség-vektoraival párhuzamos felületek mentén ébredő csúsztató feszültség - amely a nyíróerő felület-egységre eső értéke - arányos a sebesség-gradienssel, vagyis az imént definiált felületek normál vektorának hatásvonalában mérhető sebesség-változás hossz-egységre eső értékével. Az arányossági tényezőt a folyadék dinamikai viszkozitásának nevezzük. SI mértékegysége a Pa.s. Korábbi mértékegysége a P (poise) volt, 1 Pa.s = 10 P. A műszaki gyakorlatban kisebb egysége, a centipose (cP) használatos. Számszerűen 1 cP = 1 mPa.s.

Számításokban sok esetben a dinamikai viszkozitás és a sűrűség hányadosa szerepel, amit kinematikai viszkozitásnak neveztek el.
Ennek egysége a m2/s, ill. régebbi egysége a stokes (St); 1 St = 1 cm2/s.
A régebben használt mértékegység a cSt (a stokes század része); 1 cSt =1 mm2/s.
A viszkozitás legtöbb anyag esetében (kenőolajoknál mindig) jelentős mértékben függ a hőmérséklettől (VT-tulajdonságok) és a nyomástól (VP tulajdonság). 
 
A belső égésű motorok esetében a működéshez szükséges benzin-levegő keverék előállításához használt szerkezet, általában automatikus hidegindítóval ellátva, amely a motor indításakor szükséges dús keveréket állítja elő.


A karburátorba kerülő levegőnek és benzinnek por- és szennyeződésmentesnek kell lennie.

Ezért levegőszűrő kerül a karburátor elé, a tankból kikerülő benzint is szűrik.


A szűrők tisztán tartásával(cseréjével) megelőzhető a porlasztó dugulása, a motor leállása, a teljesítménycsökkenés és a fokozott motorkopás is.

Ennek különősen nagy jelentősége van tuningolt motoroknál. 
 
Rövid leírás a kisokos aktuális bejegyzéséhez.
1. Ütem
Szívás
(Dugattyú lefelé
halad)



 
2. Ütem
Sűrítés
(Dugattyú felfelé
halad)



 
 4 ütemű otto motor
3. Ütem
Terjeszkedés
(munkaütem)
(A dugattyú a 
robbanás hatására
lefelé mozog)

 
 
4. Ütem
Kipufogás
(Dugattyú felfeléhalad)
 
Rövid leírás a kisokos aktuális bejegyzéséhez.
 1. Ütem
(Dugattyú felfelé halad)

A hengerben :
Sűrítés
Gyújtás




A forgattyúsházban:
Vákuum
Szívás
 
 2 ütemű otto motor 2. Ütem
(Dugattyú lefelé halad)

A hengerben :

Robbanás
Terjeszkedés
Kipufogás
Öblítés

A forgattyúsházban:
Elősűrítés
Átömlés az égéstérbe az
átömlő csatornán keresztül
 


Az alábbi táblázatban az eredeti varióba használt röpsúlyok adatait találhatjátok meg.

Az első oszlopban a robogó típusa, a másodikban a görgő súlya(grammban megadva), a harmadikban a mérete(miliméterben) található meg.

Sokat segít ez a táblázat, ha be akarod hangolni a mocit pl. az új sportkipuffhoz, vagy nem cserélsz komplett variót, csak kicsit ugrósabbra állítod a mocit.

Aprilia
Amico 6,5 15x12
Area 51 6,2 15x12
Gulliver 6,5 15x12
Gulliver LC 6,2 15x12
Habana 6,9 17x12
Leonardo 125 8,4 20x17
Leonardo 150 9,5 20x17
Leonardo 250 14,1 20c12
Rally 6,5 15x12
Rally LC 6,5 15x12
Scarabeo 7,0 15x12
Scarabeo 125 8,4 20x17
Scarabeo 150 9,5 20x17
Sonic 6,2 15x12
Sonic LC 6,2 15x12
SR 50 5,5 15x12
SR 50 LC 5,5 15x12
SR 50 Netscaper 5,5 15x12
SR 50 Stealth 5,5 15x12
SR 50 Mod. '94-'97 5,5 15x12
SR 50 www 5,5 15x12
SR 125 12,2 19x17
SR 150 12,2 19x17


Atala
Hacker 5,5 17x12

Benelli
491 GT 6,2 15x12
491 Sport R. LC 6,6 15x12
K2 6,7 15x12
K2 LC 6,7 15x12
Pepe 6,7 15x12
Velvet 125 9,1 20x12

Beta
Ark 5,5 15x12
Ark LC 5,5 15x12
Chrono 6,2 15x12
Chrono 502 6,2 15x12
Quadra 5,5 15x12
Tempo 7,0 15x12

Derbi(Morini)
Hunter 6,5 17x12
Paddock ST 6,2 17x12
Predator 6,9 17x12
Predator LC 6,9 17x12
Vamos 7,4 17x12

Gilera
Easy Moving 8,5 16x13
Runner 50 5,3 19x15,5
Runner 50, DNA  7,5  19x15,5
Runner 125 12,2 19x17
Runner 180 14,6 20x17
Stalker 50 6,5 19x15,5
Storm, TPH 8,5 16x13
TPH-X, Ice, Stalker 7,5 19x15,5
Runner 200 4T LC VXR
11 20,9x17

Honda
Bali 50 8,5 16x13
CN 250 22,6 24x18
Dio SP-SR 8,5 16x13
Dio ZX 8,5 16x13
Foresight 98 250 24,3 23x18
Foresight 99 250 26 23x18
Lead 8,5 16x13
Pantheon 125 14,8 23x18
Pantheon 150 15,9 23x18
SGX 50 Sky 5,0 16x13
Shadow 8,5 16x13
SH 50 8,5 16x13
SH 50 NEW 8,5 16x13
Sport SFX 9,0 16x13
SXR 8,5 16x13
Vision-Vision met-in 7,8 16x13
X8R 8,5 16x13

Italjet
Cruise 6,2 17x12
Dragster 50 6,2 15x12
Dragster 125 12,2 19x17
Dragster 180 14,6 20x17
Formula 50 5,5 17x12
Formula 50 LC 5,5 17x12
Millenium 125 8,6 20x12
Millenium 150 9,1 20x12
Pista 92-Bazooka 6,2 15x12
Pista Scoop-93 6,2 15x12
Reporter 6,2 15x12
Torpedo 50 6,2 15x12
Velocifero 6,2 17x12
Yankee 6,2 15x12

Kymco
Dink 8,5 16x13
CX 50 Super 8,5 16x13
Dink 125 14,1 20x14,5
Dink 150 15,2 20x14,5
DJX 8,5 16x13
DJY 8,5 16x13
DY World 8,5 16x13
Heoism 50 8,5 16x13
K 12 8,5 16x13
KB 8,5 16x13
Sniper 50 DD 7,8 16x13

Malaguti
Centro SL 7,0 15x12
Ciak 6,2 15x12
Crosser 5,5 17x12
Crosser EL 5,5 17x12
F10 6,2 15x12
F12 Phantom 6,2 15x12
F12 Phantom LC 6,2 15x12
F12 Phantom 100 6,2 17x12
Firefox F15 6,2 15x12
Madison 125 9,1 20x12
Madison 150 9,1 20x12
Madison 250 14,1 20x12
Yesterday 6,2 15x12

MBK
Active 6,2 15x12
Booster 6,5 15x12
Booster NG 7,0 15x12
Booster R-Rocket 7,0 15x12
Booster Track 50 6,7 15x12
Equalis 7,2 15x12
Evolis 7,2 15x12
Fizz 6,7 15x12
Forte 7,2 15x12
Hot Champ 6,7 15x12
Nitro 5,5 15x12
Ovetto 50 6,2 15x12
Flipper 6,7 15x12
Skyliner 125 9,1 20x12
Sorriso 6,2 15x12
Sorriso '96 6,2 15x12
Target 6,2 15x12

Peugeot
Buxy 50 8,5 16x13
Elyseo 8,5 16x13
RS Buxy 8,5 16x13
Speedake 8,5 16x13
Speedfight LC 8,5 16x13
Squab 8,5 16x13
ST Rapido 8,5 16x13
SV Geo 50 8,5 16x13
Trekker 8,5 16x13
Zenith 50 8,5 16x13

Piaggio
Extreme 6,6 19x15,5
Extreme LC 6,6 19x15,5
Storm 8,5 16x13
TPH 50 8,5 16x13
TPH 125 12,2 19x17
Free 8,5 16x13
Liberty 50 6,6 19x15,5
Hexagon 125 12,2 19x17
Hexagon 150 12,2 19x17
Hexagon 180 14,6 20x17
Hexagon 250 22,6 24x18
Mc2 6,6 19x15,5
NRG-NTT-Mc2 8,5 16x13
NRG Mc3 6,6 19x15,5
Quartz 8,5 16x13
Sfera 8,5 16x13
Sfera Restyling 8,5 16x13
SKR / Skipper 125 12,2 19x17
SKR / Skipper 150 12,2 19x17
Vespa ET2 50 6,6 19x15,5
ZIP 25 11 16x13
ZIP 50 8,5 16x13
ZIP FR 8,5 16x13
ZIP SP 7,0 16x13
ZIP 2 6,6 19,15,5

Suzuki
Address 6,2 17x12
AJ-ZZ Sepia 6,2 17x12
AP 50 6,2 17x12
Burgmann 250 22,6 24x18
Burgmann 400 21 20,1x12,8
Katana AC 6,2 17x12
Katana LC 6,2 17x12
Magic 6,2 17x12
Zilion 6,2 17x12

Yamaha
Aerox 5,5 15x12
Axis 6,2 15x12
Belluga 6,7 15x12
Breeze 6,7 15x12
BW's-Zuma 6,7 15x12
BW's NG 6,7 15x12
CRZ 6,2 15x12
CT 6,2 15x12
JOG / JOG Z 6,2 15x12
Majesty 125 9,1 20x12
Majesty 250 14,1 20x12
Neo's 50 6,2 15x12
Spy 6,7 15x12
Why 6,2 15x12